Zaduszki Organowe 2018
(26.10.2018)

XV Międzynarodowy Festiwal
Zaduszki Organowe im. prof. Jana Jargonia

4 – 10 listopada 2018

 

Kalendarz Wydarzeń:

4 listopada 2018 (niedziela), godz. 19.00

Daniel Prajzner (Kraków)

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, Kraków

Koncert inauguracyjny

 

5 listopada 2018 (poniedziałek), godz. 20.00

Krzysztof Latała (Kraków),
Adam Nowakowski (lutnia, teorba), Justyna Rekść-Raubo (viola da gamba)
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów “Na Skałce”
ul. Skałeczna 15, Kraków
Koncert organowo-kameralny

 

6 listopada 2018 (wtorek), godz. 19.00

Michał Markuszewski (Warszawa),
Kościół Świętego Krzyża, ul. Św. Krzyża 23, Kraków
Koncert muzyki dawnej
7 listopada 2018 (środa), godz. 20.00

Martin Bambauer (Trewir/Niemcy)
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, Kraków

 

8 listopada 2018 (czwartek), godz. 19.00
Frank Heye (Gandawa/Belgia)

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, Kraków
Koncert muzyki niderlandzkiej XIX i XX wieku

 

9 listopada 2018 (piątek), godz. 10.00

Międzynarodowa sesja Pierwiastek klasyczny i nowoczesny w muzyce organowej XX wieku

referaty: Frank Heye, Hanna Dys, Daniel Prajzner, Łukasz Mandola
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, s. 404

 

9 listopada 2018 (piątek), godz. 20.00

Hanna Dys (Gdańsk)
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów “Na Skałce”

  1. Skałeczna 15, Kraków

 

10 listopada 2018 (sobota), godz. 19.00

Martin Meier (Jena/Niemcy)
Kościół Świętego Krzyża, ul. Św. Krzyża 23, Kraków
Finałowy koncert muzyki dawnej

 

Organizatorzy Zaduszek Organowych poświęconych pamięci prof. Jana Jargonia pragną,
aby to wydarzenie muzyczne w wykonaniu wybitnych muzyków, a wśród nich uczniów Profesora wpisywało się trwale w kalendarium dóbr kulturalnych naszego miasta. Przyświeca nam również cel przybliżenia znakomitej postaci Profesora, Krakowianina z wyboru, który szczególne zasługi odniósł jako wybitny wykonawca muzyki organowej w kraju i za granicą. Bardzo ważnym nurtem Jego dokonań było także budownictwo organowe. Jego działalność na tym polu generalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i całej Polski. Biorąc pod uwagę miarę i wielkość osiągnięć Profesora Jana Jargonia pragniemy,
aby „Zaduszki Organowe” były wyrazem naszej pamięci o Nim. Pragnę złożyć serdeczne podziękowania wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do realizacji naszych działań.

Szczególne podziękowania pragnę wyrazić:

Jego Ekscelencji Ks. Arcybiskupowi  Markowi Jędraszewskiemu
Metropolicie Krakowskiemu

Prof.  Jackowi  Majchrowskiemu Prezydentowi Miasta Krakowa

Jego Magnificencji prof.  dr hab. Stanisławowi Krawczyńskiemu
Rektorowi Akademii Muzycznej w Krakowie

Wielebnemu ks. kan. dr Dariuszowi Guziakowi
Proboszczowi Kościoła Świętego Krzyża

Wielebnemu  O. Jarosławowi Naliwajko SJ Prefektowi Bazyliki OO. Jezuitów

Wielebnemu O. Zbigniewowi Czerwieniowi Przeorowi OO. Karmelitów „Na Piasku”

Wielebnemu O. Grzegorzowi Prusowi  Przeorowi OO. Paulinów „Na Skałce”

Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie

Radzie i Zarządowi Dzielnicy I Miasta Krakowa

Krakowskiemu Forum Kultury

Stowarzyszeniu Przyjaciół Kioto w Krakowie

 

Maciej Szubra

 

KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE FESTIWALU:

Prof. dr hab. Mirosława Semeniuk-Podraza

Prof. dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois

Maciej Szubra

 

Jan Jargoń

  1. 23 czerwca 1928 r., zm. 31 października 1995 r.

 

Studia muzyczne ukończył w krakowskiej PWSM w roku 1956 w zakresie gry na organach (w klasie prof. B. Rutkowskiego) oraz kompozycji (w klasie St. Wiechowicza). Już w czasie studiów wyróżniał się swym talentem muzycznym. W roku 1950 został laureatem I Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Poznaniu. Koncertował w kraju a następnie za granicą (Austria, Bułgaria, Czechosłowacja, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, ZSRR, Szwajcaria, Węgry). Był jurorem w wielu konkursach organowych krajowych i międzynarodowych. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Od roku 1956 datuje się Jego praca w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie zdobywał kolejno wszystkie stopnie naukowe, uwieńczone stanowiskiem profesora zwyczajnego w 1987 r. Nie sposób w kilku słowach przedstawić całego ogromu pracy Profesora i jej efektów. Jan Jargoń należał do czołowych polskich pedagogów. Wychował liczną grupę organistów wirtuozów, znanych i cenionych w Polsce i na świecie. Pełniąc funkcję kolejno dziekana i prorektora, a przede wszystkim Kierownika Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, przyczynił się do nadania wysokiej rangi artystycznej Uczelni oraz jej znaczenia w Europie. Swoją działalnością koncertową propagował polską muzykę, a także twórczość kompozytorów krakowskich. Jan Jargoń prowadził szereg festiwali o randze międzynarodowej, a wśród nich krakowski festiwal „Dni Muzyki Organowej” od roku 1966. Godne uwagi i podziwu są dokonania Profesora w dziedzinie budownictwa organowego, ochrony zabytkowych organów i projektowania nowych instrumentów. Przyczynił się do tego, iż w 1970 r. wydana została bardzo ważna ustawa o ochronie zabytkowych organów w Polsce, dzięki której z Jego inicjatywy powstała Pracownia Konserwacji Zabytkowych Organów przy PKZ-tach w Krakowie w 1971 r. Będąc stałym jej konsultantem, przyczynił się do uratowania i przywrócenia świetności najcenniejszych zabytkowych organów w Polsce, m. in. w Jędrzejowie, w Kazimierzu nad Wisłą, Orawce czy Olkuszu a także w Krakowie w kościele św. Mikołaja, OO. Paulinów na Skałce, Bazylice Mariackiej, OO. Karmelitów na Piasku. Był autorem wielu projektów brzmieniowych nowych instrumentów, w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Filharmonii Krakowskiej, w kościele OO. Salezjanów na Dębnikach, w Arce Pana w Nowej Hucie – Bieńczycach, w Mistrzejowicach i wielu innych. Jego działalność na tym polu radykalnie polepszyła stan instrumentarium na terenie Krakowa i archidiecezji krakowskiej. Wspomnieć należy również Jego nieustanną troskę o podniesienie poziomu wykonawstwa muzyki liturgicznej oraz znaczenia samego organisty w kościele. Wśród szerokiej działalności prof. Jana Jargonia nie można pominąć Jego poważnych dokonań kompozytorskich, które wzbogaciły współczesną polską literaturę muzyczną. Za swą działalność i znakomite rezultaty w obszarze pedagogiki muzycznej i polskiej kultury został uhonorowany trzykrotnie nagrodą Ministra Kultury, Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, Nagrodą Miasta Krakowa oraz tytułem Zasłużonego Nauczyciela.

 

4 listopada 2018 (niedziela), godz. 19.00

Daniel Prajzner (Kraków), organy

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, Kraków

Koncert inauguracyjny

 

PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Fantazja i fuga g-moll BWV 542

Max Reger (1873-1916)

Fantazja Wachet auf, ruft uns die Stimme op. 52 nr 2

Jan Jargoń (1928-1995)

Triptychon per organo (cz. II)

Félix-Alexandre Guilmant (1837-1911)

I Sonata organowa d-moll op. 42

            Introduction et Allegro

            Pastorale. Andante quasi Allegretto

            Final. Allegro assai

Daniel Prajzner – urodził się w 1984 roku w Przemyślu. Ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk – Podrazy (2008, dyplom z wyróżnieniem) oraz w Conservatorium van Amsterdam w klasie organów prof. Pietera van Dijka (2010, Master of music). Wziął także udział w programie Sokrates/Erasmus, studiując w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (Niemcy) m.in. w klasie organów prof. Pietera van Dijka oraz w klasie klawesynu prof. Menno van Delfta (2007).

Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji prowadzonych przez: Guy Boveta, Klausa Eichhorna, Juliana Gembalskiego, Gerharda Gnanna, Bernharda Haasa, Ludgera Lohmanna, Martina Sandera, Józefa Serafina, Zigmonta Szathmary’ego, Colina Tilney’a, Davida Titteringtona, Marka Toporowskiego, Vincenta Warniera.

Jest laureatem Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie, XIV Międzynarodowego Konkursu Młodych Organistów w Opavie, w Czechach (wyróżnienie), III Europejskiego Konkursu Organowego w Castellana Grotte, we Włoszech (I nagroda), IV Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Mikaela Tariverdieva w Moskwie i Kaliningradzie w Rosji (wyróżnienie i nagroda specjalna fundacji De Boni Arte „Za najlepszą interpretację muzyki sakralnej”.

Za osiągnięcia artystyczne otrzymał kilka znaczących nagród stypendiów, były to m.in.: stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2006), Nagroda Promocyjna Volksbank Paderborn – Höxter „Młodzi Twórcy w Europie 2006”.

Koncertował w kraju i za granicą: w Holandii, Japonii, Litwie, Niemczech, Norwegii, Rosji i Szwajcarii.

Od 2007 roku jest pracownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Na swej macierzystej uczelni uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej: instrumentalistyka (2017). Działalność dydaktyczną prowadzi równolegle w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Artura Malawskiego w Przemyślu, posiadając tam własną klasę organów. Jest również organistą kościoła pw. bł. Anieli Salawy w Krakowie oraz pomysłodawcą, autorem koncepcji programowej i organizacyjnej, prezesem zarządu Salezjańskiej Szkoły Organistowskiej w Przemyślu, reaktywowanej w 2018 roku.

 

5 listopada 2018 (poniedziałek), godz. 20.00

Krzysztof Latała (Kraków), organy
Adam Nowakowski, lutnia, teorba,
Justyna Rekść-Raubo, viola da gamba,
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów “Na Skałce”
ul. Skałeczna 15, Kraków
Koncert organowo-kameralny

 

PROGRAM

Johann Sebastian Bach(?) (1685-1750)

Osiem małych preludiów i fug

C-dur BWV 553

d-moll BWV 554

e-moll BWV 555

F-dur BWV 556

 

Marin Marais (1656-1728)

Pieces de Viole Du Second Livre, 1701

Suita e-moll (fragmenty)

Les Voix Humaines

 

Johann Sebastian Bach(?)

G-dur BWV 557

g-moll BWV 558

a-moll BWV 559

B-dur BWV 560

 

Krzysztof Latała – ur. w 1953 w Krakowie. Edukację muzyczną rozpoczął pod kierunkiem ojca, prof. Władysława Latały. Gry na fortepianie uczył się u Haliny Nieć-Esders i Ludwika Stefańskiego, a gry na organach u L. Wernera i J. Jargonia. W latach 1979-1980 był stypendystą Rządu Austriackiego w Mozarteum (Salzburg), gdzie studiował teorię i praktykę wykonawczą muzyki dawnej u N. Harnoncourta i J. Sonnleitnera. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich w zakresie gry organowej kształcąc się m. in. u L. Lohmanna, J. Laukvika, W. Rubsama, E. Koimmana, A. Gasta, G. Leonhardta. W ramach współpracy z Filharmoną Krakowską organizował w latach 1981-1983 cykle organowe w Arce Pana – Nowej Hucie. W 1985 otrzymał nagrodę specjalną na konkursie Bachowsko-Haendlowskim w Brugge (Belgia). W tym samym roku nagrał w Kempen (Niemcy) płytę z utworami organowymi J. S. Bacha. W 1998 dokonał nagrania dla Westdeutsche Rundfung (Kolonia) na zabytkowych organach w Starym Sączu i Imbramowicach. W 2001  nagrał CD na nowych organach firmy Rieger-Kloss w Krośnie-Turaszówce a w 2002 kolejną płytę, w Sistig (Niemcy). W jubileuszowym roku 2000, 250. rocznicy śmierci J. S. Bacha, nagrał w Steinfeld (Niemcy) płytę CD z utworami lipskiego kantora. W 2010 r. w Arce Pana –Nowej Hucie nagrał kolejną płytę wokalno-organową CD z Łucją Czarnecka (sopran) z muzyką religijną. W latach 1967-2000 pełnił funkcje organisty i animatora życia muzycznego w krakowskich kościołach jak również organizował koncerty i kursy mistrzowskie z udziałem wybitnych organistów z kraju i ze świata. Od 1980 prowadzi działalność pedagogiczną, a w latach 1999-2002 był współzałożycielem i kierownikiem pierwszego w Polsce Zakładu Muzyki Kościelnej (obecnie Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej) przy Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II i Akademii Muzycznej w Krakowie. W ramach europejskiego programu wymiany nauczycieli akademickich prowadził zajęcia gry na organach w Lipsku i Lubece (Niemcy) oraz w Graz (Austria) i w Centralnym Konserwatorium w Pekinie. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Maastricht (Holandia) i dwukrotnie w Lipsku (Niemcy) oraz w 2009 na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Wykonawców w Jaśle oraz w Tuchowie (2013). Krzysztof Latała koncertuje w Europie, USA, Kanadzie, Rosji (Syberia), Ukrainie i Chinach. Z okazji 40-lecia pracy artystycznej otrzymał od Prezydenta Miasta Krakowa medal Honoris Gratia za promocję kultury muzycznej i Krakowa w świecie. W 2017 z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP otrzymał medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

Justyna Rekść-Raubo – urodziła się w 1971 roku w Warszawie. Jest laureatką II nagrody i wyróżnienia na II Warszawskim Konkursie Wiolonczelowym w 1989 roku. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Zielińskiego oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie violi da gamba prof. Rainera Zipperlinga.
Stypendystka Fundacji im. S. Batorego (udział orkiestrowych warsztatach orkiestrowych i dyrygenckich Letniej Akademii w Annaghmakerrig w Irlandii w 1997 r.). Doskonaliła swe umiejętności biorąc udział w licznych kursach i zajęciach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów takich jak: Kazimierz Michalik, Władysław Kłosiewicz, Miloš Sadlo, Marie Leonhardt, Tobias Kühne, Jaap ter Linden, Petr Wagner oraz Marc Caudle.
Od 1995 roku występuje w zespole „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” w Warszawskiej Operze Kameralnej, specjalizując się w wykonawstwie basso continuo. Z MACV brała udział w festiwalach poświęconych barokowej twórczości kameralnej i operowej (m.in. festiwal Claudio Monteverdiego, Georga Friedricha Haendla, muzyki staropolskiej). Współpracuje także z zespołami prowadzonymi m.in. przez Agatę Sapiechę, Aureliusza Golińskiego, Liliannę Stawarz, Tomasza Adamusa, Aleksandra Tomczyka, Marka Toporowskiego, Dariusa Stabinskasa („Brevis Consort”, Litwa) i Petra Wagnera („Tourbillon”, Czechy). Założycielka polsko-litewskiej orkiestry instrumentów historycznych „KORONA”. Jej muzyczne zainteresowania sięgają także muzyki nowej. Od 1993 roku Justyna Rekść-Raubo była członkiem zespołu NONSTROM zajmującego się wykonawstwem muzyki współczesnej, założonego przez Pawła Mykietyna. Brała udział w prawykonaniach wielu utworów napisanych specjalnie dla zespołu oraz występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in. na „Warszawskiej Jesieni”, „XIX Biennale Muzyki Współczesnej” w Zagrzebiu, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Hofkonzerte im Podewil” w Berlinie, „KONTRASTY” we Lwowie. Jest inicjatorem i współorganizatorem serii koncertów muzyki XX wieku „NONSTROM prezentuje” w Zamku Ujazdowskim. Począwszy od sezonu 97/98 NONSTROM był „ensemble In residence” przy Centrum Sztuki Współczesnej. Jako członek zespołu była nominowana do nagrody „Paszport POLITYKI” oraz została laureatką IV Międzynarodowego Konkursu Młodej Kultury w Düsseldorfie. W wyniku zainteresowania zagadnieniem percepcji muzyki dawnej i współczesnej Justyna Rekść-Raubo zainicjowała byt „Kapeli Jazdowskiej” związanej z Zamkiem Ujazdowskim w Warszawie. Z zespołem tym i saksofonistką Aliną Mleczko przygotowała program poświęcony Adamowi Jarzębskiemu (Królewskiemu Budowniczemu Ujazdowskiemu), brzmieniowo krzyżujący dawne instrumentarium ze współczesnym. Dla „Kapeli” powstał także szereg utworów kompozytorów polskich i litewskich (m.in. A. Miłosza, Z. Koniecznego i B. Kutavičiusa) prawykonanych w latach 2011 – 2014. Dokonała nagrań archiwalnych dla PR i TV oraz płytowych.

 

Adam Nowakowski – urodził w Warszawie, gdzie rozpoczął  naukę gry na gitarze klasycznej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie lutni J. Żaka. Kształcił się również w Hochschule für Künste w Bremie. Stypendysta fundacji DAAD.
Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w kursach i lekcjach mistrzowskich gitarzystów klasycznych: L. Potasiński, K. Pełech, M. Nagy, M. Tamayo; jazzowych: J. Strobel, H. Fallmann, P. Domagała i lutnistów: P. Chateauneuf, J. Held, P. Pitzl. Jako muzyk wykonujący partię basso continuo współpracował z zespołami i orkiestrami muzyki dawnej: m.in. Capella Cracoviensis, Il Giardino D’amore, Cornu Copiae, polsko-litewska orkiestra instrumentów historycznych „Korona” i dyrygentami: Joshua Rifkin, Robert Hollingworth, Detlef Bratschke.

Współtworzył projekty z pogranicza muzyki jazzowej i eksperymentalnej. Szczególnym zainteresowaniem darzy zarówno solową jak i kameralną muzykę XVII wieku z wykorzystaniem teorby.

 

6 listopada 2018 (wtorek), godz. 19.00

Michał Markuszewski (Warszawa), organy
Kościół Świętego Krzyża, ul. Św. Krzyża 23, Kraków
Koncert muzyki dawnej

 

PROGRAM

Tabulatura Jana Fischera (1595)

Deus in adiuturium meum intende

 

Johann Adam Reincken (1623-1722)

Fuga in g

 

Georg Muffat (1653-1704)

Toccata prima (Apparatus Musico Organisticus, 1690)

 

Georg Böhm (1661-1733)

Vater unser im Himmelreich a 2 Clav. e Ped.

Wariacje Ach wie nichtig, ach wie flüchtig

 

Tabulatura Jana z Lublina (1537-1548)

Veni creator spiritus

 

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)

Wariacje Onder een linde groen

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

An Wasserflüßen Babylon BWV 653b

I Koncert D-dur BWV 972

            Allegro

            Larghetto

            Allegro

 

Claude Balbastre (1724-1999)

Canonnade

 

Johann Bernhard Bach (1676-1749)

Partita Du Friedefürst, Herr Jesu Christ

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)

Sonata a-moll Wq 70 nr 4

            III. Allegro

Michał Markuszewski – w 2004 roku ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie organów prof. Joachima Grubicha, a także (w 2005 roku) w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda. W 2007 roku ukończył studia (specjalizacja – improwizacja organowa) na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu. W 2013 roku uzyskał tytuł Doktora Sztuki Muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, nadany przez Radę Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Do jego największych osiągnięć należą: II nagroda w konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy (1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana Bacha oraz nagroda prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zürychu-Wiedikon (2007). W 2007 roku był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wystąpił z ponad 550 recitalami na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, Wyspach Alandzkich, w Austrii (katedra w Grazu, St. Florian), Czechach, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Portugalii, Luxembourgu, Belgii, Francji (Notre-Dame w Paryżu), Finlandii, Norwegii, Rosji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii (m.in.: Katedra św. Pawła), we Włoszech oraz ponad 250 miastach w Niemczech. Koncertował również w Stanach Zjednoczonych (Katedra Narodowa w Waszyngtonie, Kościół St. Thomas w Nowym Jorku) oraz na dalekiej Syberii.

Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pod kierunkiem takich mistrzów jak: Guy Bovet, Aleksander Fiseyski, Julian Gembalski, Lorenzo Ghielmi, Jean Guillou, Bernhard Haas, Naji Hakim, Rudolf Innig, Edgar Krapp, Olivier Latry, Heribert Metzger, Peter Planyawski, Martin Sander, Christopher Stembridge. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami, Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”, chórem „Camerata Varsovia”, orkiestrą Camerata Janáček, orkiestrą Collegium instrumentale Bochum, orkiestrą Jeunesses Musicales, Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Dokonał również wielu nagrań płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX). Dwie jego płyty nagrane na zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707) oraz na zabytkowych organach Śląska Opolskiego  nominowane były w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał również dla radia oraz telewizji. Artysta ma na swoim koncie prawykonania współczesnej polskiej muzyki organowej, a także organowo-kameralnej.

Michał Markuszewki zajmuje się również problemami ochrony zabytkowych organów. Jest członkiem „Stowarzyszenia na rzecz badań i utrzymania śląskich organów” VEESO oraz od 2001 członkiem niemieckiego „Towarzystwa przyjaciół organów” GdO. Wykonał ponad 350 dokumentacji zabytkowych polskich organów.

Uczestniczył również w wielu projektach restauracji zabytkowych organów, jak również był konsultantem przy budowie nowych instrumentów. Z jego inicjatywy i pod jego nadzorem w latach 2004-2008 odrestaurowano zabytkowe organy (firmy Schlag und Söhne z 1900 roku) w kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie, gdzie od 2004 roku pełni funkcję organisty.

Od kilku lat zajmuje się działalnością managerską i animacją kulturalną. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym międzynarodowego cyklu koncertów organowych w kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie. Od 2012 wykłada organy, grę liturgiczną i improwizację organową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”.

7 listopada 2018 (środa), godz. 20.00

Martin Bambauer (Trewir/Niemcy), organy
Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku” ul. Karmelicka 19, Kraków

PROGRAM

Tabulatura Jana Fischera (1595)

Deus in adiuturium meum intende

 

Johann Adam Reincken (1623-1722)

Fuga in g

 

Georg Muffat (1653-1704)

Toccata prima (Apparatus Musico Organisticus, 1690)

 

Georg Böhm (1661-1733)

Vater unser im Himmelreich a 2 Clav. e Ped.

Wariacje Ach wie nichtig, ach wie flüchtig

 

Tabulatura Jana z Lublina (1537-1548)

Veni creator spiritus

 

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)

Wariacje Onder een linde groen

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

An Wasserflüßen Babylon BWV 653b

I Koncert D-dur BWV 972

            Allegro

            Larghetto

            Allegro

 

Claude Balbastre (1724-1999)

Canonnade

 

Johann Bernhard Bach (1676-1749)

Partita Du Friedefürst, Herr Jesu Christ

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)

Sonata a-moll Wq 70 nr 4

            III. Allegro

 

Martin Bambauer – ur. w 1970 w Wesel (Niederrhein), studiował protestancką muzykę kościelną w Wyższej Szkole Muzycznej im.  Robert Schumanna w  Düsseldorfie (organy pod kierunkiem Hannsa-Alfonsa Siegela oraz prof. Hansa-Dietera Möllera, improwizacja w klasie prof. dr.  Gustava A. Kriega), po ukończeniu której kontynuował studia organowe pod kierunkiem prof. Daniela Rotha w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, ukończone egzaminem wirtuozowskim w 2001. Odbył wiele kursów mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów jak Olivier Latry, Ben van Oosten, Ewald Kooiman, Jon Laukvik czy Marie-Claire Alain.

Jest zdobywcą laurów na międzynarodowych konkursach organowych (m. in. w Elburg w Holandii /1994/, na konkursie improwizacji w  Schwäbisch Gmünd /1995, I nagroda/, czy na pierwszym międzynarodowym festiwalu w  Bad Homburg /1995/).

Jego trasy koncertowe zawiodły go do licznych prestiżowych miejsc w Niemczech (jak Ulmer Münster,  Marktkirche w Wiesbaden,  Altenberger Dom,  Himmerod  Abbey, katedra w Erfurcie, zamek w  Altenburgu, Kreuzkirche i Frauenkirche w Dreźnie), jak również w Szwajcarii, Francji (katerda Notre Dame oraz paryskie kościoły St. Augustin, Ste-Trinité, St. Sulpice), Belgii, Anglii (katedry w Gloucester and Norwich), Szkocji, Norwegii, we Włoszech, Rosji i Stanach Zjednoczonych.

Z okazji 100. rocznicy urodzin Maurice Duruflé’a wykonał w 2002 całość organowych dzieł Kompozytora, w 2010 wykonał również w Bazylice Konstantyna w Trewirze komplet dzieł organowych J. S. Bacha. Dokonał także szeregu nagrań CD, np. utworów C. Francka na instrumencie A. Cavaillé-Colla w katedrze w  Carcassone (nagranie to spotkało się z entuzjastyczną krytyką ze strony Fono Forum, Musica Sacra), pierwszych dwu symfonii Ch-M. Widora na organach St. Sulpice w Paryżu (Aeolus), czy pierwszego nagrania instrumentu firmy Eule w  Bazylice Konstantyna  (Motette-Ursina).

Martin Bambauer w latach 2001-2008 wykładał w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii grę liturgiczną oraz improwizację. Jako dyrygent prowadził wykonania dzieł licznych kompozytorów tworzących od XVIII po XX stulecie. Prowadzi Trewirski Chór Bachowski oraz Caspar Olevian Choir, który założył w 2000. Od 1999 jest organistą oraz dyrektorem muzyki w Bazylice Konstantyna w Trewirze, jak również dyrektorem muzycznym (Kreiskantorem) kościelnej wspólnoty protestanckiej okręgu Trewiru.

Wraz z wybudowaniem nowego symfonicznego instrumentu firmy Eule w Bazylice Konstantyna zainicjował europejski projekt budowy organów w historycznych kościołach, znajdujący się na liście historycznego dziedzictwa UNESCO.

 

8 listopada 2018 (czwartek), godz. 19.00

Frank Heye (Gandawa/Belgia)

Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, Kraków

Koncert muzyki niderlandzkiej XIX i XX wieku

 

PROGRAM

 

Edgar Tinel (1854-1912)

Sonata g-moll op. 29

Allegro con moto

Adolph d’Hulst (1851-1916)

Droomerij

Flor Peeters (1903-1986)

Toccata, fuga i hymn Ave Maris Stella op.28

Herman Roelstraete (1925-1985)

Sonata na organy op.13

Un poco allegro

            Inventio
Intermezzo (molto grave)

            Finale

Gabriël Verschraegen (1919-1981)

Passacaglia Jesu redemptor omnium

 

Frank Heye – ur. w Gandawie (1964), ukończył studia organowe w klasie Edwarda de Geesta, a następnie Dirka Verschraegena w Królewskim Konserwatorium w Gandawie, gdzie ukończył także studia w zakresie teorii muzyki. Jest zwycięzcą Omer van Puyvelde Competition; uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów jak J. Huys, E. Kooiman, T. Koopman czy G. Bovet.

Jego działalność artystyczna, prowadzona na terenie Belgii i niemal całej Europy, koncentruje się głównie na muzyce współczesnej. Szczególny akcent programowy w ramach licznych koncertów F. Heye kładzie na kompozytorów flamandzkich, w tym na ich utwory symfoniczne utrzymane zarówno w stylu ekspresjonistycznym, jak i neobarokowym. W 1996 zarejestrował płytę CD z dziełami kompozytorów działających na terenie Flandrii, zaś ostatnio uczestniczył w projekcie nagrania dwupłytowego albumu zawierającego komplet dzieł organowych Gabriëla Verschraegena, powstającego na zamówienie Orgelkunst, flamandzkiego magazynu kulturalnego. Ma ponadto na swoim koncie szereg nagrań w charakterze kameralisty.

Frank Heye gra na co dzień na odrestaurowanym w 1994 historycznym instrumencie w Destelbergen, gdzie również jest dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu organowego. Ponadto jest współorganizatorem koncertów organowych w kościele św. Makariusza w Laarne oraz letniego cyklu koncertowego w katedrze św. Bawona w Gandawie, organizowanego przez stowarzyszenie Gents Orgelcentrum.

Za swe dokonania artystyczne został w 2003 odznaczony w Paryżu srebrnym medalem przez stowarzyszenie akademickie Arts, Sciences et Lettres. W ramach działalności pedagogicznej prowadzi zajęcia w akademiach muzycznych Gabriël Verschraegen oraz w  Oudenaarde.

 

9 listopada 2018 (piątek), godz. 10.00

Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, s. 404.

 

Międzynarodowa sesja naukowa
Pierwiastek tradycyjny i nowoczesny w muzyce organowej XX stulecia

 

PROGRAM

10.00 – Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków) – otwarcie sesji

10.10 – Frank Heye (Destelbergen, Belgia);
20th century organ music in Belgium: a melting pot of European styles

 

10.50 – Daniel Prajzner (Kraków);
Sonaty organowe Paula Hindemitha w kontekście przemian jego stylu kompozytorskiego

 

11.20 – Łukasz Madola (Kraków);
Późna twórczość organowa Sigfrida Karga-Elerta jako przykład syntezy stylu tradycyjnego i nowoczesnego

 

11.50 – przerwa

 

12.10 – Arkadiusz Bialic (Kraków); Polska sonata organowa XX wieku

 

12.40 – Hanna Dys (Gdańsk); Jeanne Demessieux (1921-1948) – życie, twórczość, działalność

 

13.20 – Henryk Jan Botor (Kraków) – utwór dedykowany prof. Janowi Jargoniowi (1928-1995)

 

9 listopada 2018 (piątek), godz. 20.00

Hanna Dys (Gdańsk), organy
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa OO. Paulinów “Na Skałce”

  1. Skałeczna 15, Kraków

 

PROGRAM

Dieterich Buxtehude (1637-1707)

Praeludium in d BuxWV 140

 

Johann Adam Reinken (1643-1722)

Fuga in g

 

Dieterich Buxtehude

Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ BuxWV 196

 

Georg Böhm (1661-1733)

Partita  Ach wie nichtig,  ach wie flüchtig

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Fantazja i fuga c-moll BWV 537

 

Daniel Magnus Gronau (1685-1747)

Fantazja chorałowa Was Gott thut ist wohlgethan

 

Johann Sebastian Bach

Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 662

 

Edwin Rymarz (1936-2008)

 

Hanna Dys – organistka, adiunkt na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej. Ukończyła studia w klasie organów prof. Romana Peruckiego w gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie organów Prof. Wolfganga Zerera, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W 2009 roku uzyskała stopień doktora w zakresie sztuki muzycznej, a w 2016 roku stopień doktora habilitowanego. Stypendystka m. in. Brahms Stiftung, Stypendium dla Twórców Kultury oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych. Odbyła liczne kursy mistrzowskie w wielu krajach europejskich m. in. u Prof. J. Laukvika, Prof. O. Latry, Prof. D. Rotha, K. Bine Bryndorf. Prowadzi klasę organów w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów organowych w kraju i za granicą.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno jako solistka jak i kameralistka, jest jurorem konkursów organowych. Występowała na najważniejszych festiwalach muzyki organowej w Polsce i niemal w całej Europie (m.in. Włochy, Finlandia, Rosja, Norwegia, Niemcy, Francja, Mołdawia, Hiszpania). W swojej działalności koncertowej chętnie propaguje polską muzykę organową, m. in. nagrała w ramach przewodu habilitacyjnego płytę monograficzną z dziełami Mieczysława Surzyńskiego. Ma na swoim koncie współpracę z wybitnymi dyrygentami i muzykami, m. in. Sir Nevilem Marrinerem, Kai Bumanem, Massimiliano Caldim, Łukaszem Borowiczem.

Hanna Dys jest również animatorem kultury, m. in. pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Grudziądzu, a także jest pomysłodawczynią i organizatorem koncertów i wydarzeń muzycznych w Gdańsku. W swoim dorobku posiada nagrania solowe oraz kameralne. Dwukrotnie nominowana do nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Prezentuje organy Katedry Oliwskiej.

 

10 listopada 2018 (sobota), godz. 19.00

Martin Meier (Jena/Niemcy), organy
Kościół Świętego Krzyża, ul. Św. Krzyża 23, Kraków
Finałowy koncert muzyki dawnej

 

PROGRAM

Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Toccata in d BuxWV 155

Tabulatura Jana z Lublina (1537-1548)
Aus tiefer Not

 

Bohuslav Cernohorski (1684-1742)
Toccata i fuga in C/a

 

Georg Böhm (1661-1733)
Partita Ach wie nichtig, ach wie flüchtig

 

Michelangelo Rossi (ca. 1601/02-1656)
Toccata settima

Francois Couperin (1668-1733)
Tiérce en taille

Pablo Bruna (1611-1679)
Tiento de 1er tono

 

John Playford (1623-1686/7)
Dwa staroangielskie kontredanse
Dieterich Buxtehude
Praeludium in D BuxWV 139

 

Martin Meier – urodzony w 1961 w Birkenfeld/Nahe, rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 8 lat, zaś w wieku lat 10 podjął pracę w charakterze organisty kościelnego. W 1978 otrzymał dyplom zawodowy dyrygenta chóru, następnie studiował muzykę kościelną na Uniwersytecie Muzycznym we Frankfurcie nad Menem. Od 1984 pracował w licznych kościołach jako kantor i organista, równocześnie występując z szeroko zakrojoną działalnością koncertową w Niemczech i za granicą – jako solista i kameralista oraz realizując – jako dyrygent – wielkie formy oratoryjne. Dokonał licznych nagrań radiowych oraz płyt CD.

Od 1991 Martin Meier pełnił obowiązki organisty w parafii ewangelickiej we wschodniej Fryzji. W 2003 został powołany na stanowisko kantora oraz organisty kościoła miejskiego św. Michała w Jenie, w latach 2003-2010 był dyrektorem muzycznym Ewangelickiego Kościoła Luterańskiego w Turyngii.

Współpracuje z licznymi chórami (także chłopięcymi), zajmując się działalnością dydaktyczną, a także wykonując dzieła sceniczne wszystkich epok. W 2013 wykonał po raz pierwszy własny musical Jonasz do słów słynnego jeneńskiego profesora teologii, Klausa-Petera Hertzscha. Obecnie w centrum jego działalności leży szeroko pojęta promocja muzyki kościelnej.